تعلم الانجليزي بشكل لا ارادي هو أفضل طريقة لاجادة اللغة

الانجليزي اللاإرادي فائدته انه بيخليك تقدر تحقق هدفك في الدنيا.
انجليزي لاإرادي يعني تخرج الكلام صحيح بدون ما تركز علشان يطلع صحيح..يطلع صحيح لوحده كده زي العربي لاإراديا من غير ما تفكر
طريقته الوحيدة هي الممارسة فقط....ممارسة الانجليزي العملي مش النظري.. يعني ممارسة سمع و تحدث صحيح فقط.... بدون كتاب و CD و حل تمارين و حفظ كلمات و شرح قواعد جرامر و شرح قواعد نطق..وهي ديه فكرة مدرسة نوت كورسز
تعلم الانجليزية بطريقة التلقين السمعي
فايدة الانجليزي اللاإرادي هي ان.....بما ان اللغة خارجة كده كده صح بدون تركيز لاإراديا.....فبيبقى وانت بتتكلم تركيزك كله مخصص في هدفك مش في اللغة.......وعلشان وانت بتتكلم بيبقى تركيزك كله مخصص في هدفك مش في اللغة فبتقدر تنجح في تحقيق هدفك سواء كان Interview أو Speech أو بتتكلم قدام مديرينك في الشغل أو بتعلم طلبة أي علم بالانجليزي.

تلاقي دايما شخص يقول طب مانا لو ماتعلمتش النظري و قواعد الجرامر مش هعرف أمارس...نرد عليه و نقوله...طيب مانتا بتتكلم عربي و انت مبتعرفش النظري و مبتعرفش قواعد النحو.. و قدرت تتكلم عربي من الممارسة فقط.. ممارسة العملي مش النظري...يرد يقول..لأ الانجليزي غير العربي...نقوله لأ زي بعض...يقول احنا بنتكلم عربي لغة عامية مش لغة عربية...نقوله ما الانجليزي كده برضوا...يقول بس التعليم اللاإرادي ده في الصغر بس مينفعش للكبار..نقوله طيب ما الكبير اللي بيسافر بره يعد كام سنه بيرجع بيتكلم لاإراديا من الممارسة فقط...ممارسة العملي مش النظري بدون ما يتعلم قواعد جرامر. يعني التعليم اللاإرادي بينفع مع الكبار و الصغيرين.
المهم مبيقتنعش برضوا و حتى لو شاف طلابنا و هم بيتكلموا لاإراديا برضوا مش هيقتنع..لأن الفهم رغبة. 

- مش الانجليزي اللاإرادي بس هو اللي طريقته الوحيدة هي الممارسة ....لأ...أي مهارة في الدنيا عايز تقدر تعملها لاإراديا.....يعني عايز تعملها صح بدون تركيز.....طريقتها الوحيدة هي الممارسة فقط...ممارسة العملي مش النظري.
مهارة المشي على رجلينا...سواقة العربية..تحدث العربي....و تحدث الانجليزي...كل المهارات دي طريقتها الوحيدة هي الممارسة فقط...ممارسة العملي مش النظري.
بممارسة العملي بتحقق أهدافك و بتبهر العالم... 
المصدر : Not Courses