أهم الأسئلة فى الإنترفيو وكيف تستغلها لتسويق نفسك؟

هناك الكثير من الأسئلة التى نسألها لأنفسنا بعد دخول أى انترفيو لوظيفة ما وهى: هل أنا أقنعتهم بنفسى، وهل جاوبت كل الأسئلة بالشكل اللى يجعلني أكون موفق فى الإنترفيو ولا لأ؟ في الحقيقة إنت ممكن تتخطى أى إنترفيو بسهولة وذلك عن طريق إجابتك للأسئلة بالشكل المناسب عشان تظهر نفسك كأحسن واحد مفيد لهذه الوظيفة!!
أهم 3 أسئلة في الانترفيو
أهم 3 أسئلة في الانترفيو

أهم 3 أسئلة في الانترفيو

1- Tell me about Yourself ؟

أو عرفني بنفسك ؟
وهنا بقى هتكون أكبر فرصة ليك لكي تسوق لنفسك وتبين أهم مميزاتك وذلك عن طريق إنك تظهر لهم ( إنت ايه من غير ذكر تفاصيل شخصية - وتذكر خبراتك - وتعليمك - ومهاراتك - والاختصاصات اللى إنت متميز جدا فيها فى مجالك - وايه طموحك وكيف هو مرتبط جدا بدخولك لهذه الشركة ).

2- Why Should I Hire You ؟ 

أو ليه احنا هنعينك إنت بالذات بدلا عن غيرك ؟
وهنا لازم تعرض لهم نفسك وذلك عن طريق إنك تتكلم عن ( كيف انك هتقدر تساعدهم فى تحقيق الأهداف للشركة أو انك هتقدر تحل مشكلة عندهم - واتكلم عن إنجازاتك السابقة اللى بيها بتبين إنك قادر على الكلام ده - وإنت ازاى مختلف عن أى حد سواء بطموحك أو موهبتك، واذكر بأنك ممكن ما تكونش أفضل واحد متقدم للوظيفة لكنك ستكون أفضل واحد يعمل في الوظيفة. )

3- Do You Have any Questions ؟ 

هل ليك أىّ أسئلة تسألها ؟
وده أهم سؤال ومن خلاله تستطيع أن تقلب موازين الإنترفيو لصالحك لو انت جاوبته بطريقة أصح ودا ممكن عن طريق إنك بدل ما تسألهم أسئلة تقليدية البعض بيسألها عن المرتب وساعات العمل وفرص التدريب وكده ممكن تسألهم عن: 
- أولا: ما هي أهداف الشركة أو المؤسسة وكيف ستكون شغلتك مرتبطة بتحقيقها؟
- ثانيا: إزاى انت ممكن تساهم فى تحقيق أهداف القسم بتاعك؟
- ثالثا: إيه أكبر تحدى ممكن تواجهه فى شغلك هنا وازاى ممكن تعديه؟
دى أهم وأقوى رد عن أسئلة ممكن تجعلك تسوق لنفسك فى أى انترفيو ممكن تدخله لتجعل من نفسك الشخص المثالى لتنول هذه الوظيفة وذلك لو جاوبت هذه الأسئلة بالشكل اللي سردناه في موضوعنا هذا.